Είστε εδώ
Αρχική > Αθλητική Ψυχολογία - Διατροφή > ΠΡΟΠΟΝΗΤΗΣ – ΓΟΝΕΑΣ – ΑΘΛΗΤΗΣ: Το τρίγωνο!!!

ΠΡΟΠΟΝΗΤΗΣ – ΓΟΝΕΑΣ – ΑΘΛΗΤΗΣ: Το τρίγωνο!!!

Στον Αθλητισμό, και ειδικά στον ερασιτεχνικό, η σχέση στο τρίγωνο παιδιού-γονέα-προπονητή από προβληματική μπορεί και πρέπει να είναι ισχυρά θετική.  

Δεδομένων των αρνητικών αντιλήψεων που συχνά έχουν οι γονείς και οι προπονητές ο ένας για τον άλλον, δεν προκαλεί ίσως έκπληξη το γεγονός ότι και οι δύο επιδιώκουν να αποφύγουν οποιαδήποτε επικοινωνία ή αλληλεπίδραση μεταξύ τους. Ωστόσο, με βάση τις εμπειρίες μας αλλά και τη διεθνή βιβλιογραφία και την έρευνα σε αυτόν τον τομέα, το συμπέρασμά μας είναι ότι η αποφυγή δεν είναι η καλύτερη πολιτική! Αντίθετα! Το κέντρο πρέπει να είναι το παιδί!

Κάθε πλευρά λοιπόν πρέπει να συμβάλει στο να βοηθήσει ένα παιδί να μεγαλώσει ως άτομο, να γίνει καλύτερος αθλητής και να ξεπεράσει τις προκλήσεις.

Όμως, δεν είναι πάντα εύκολο να διαμορφώνεις και να διατηρείς θετικές σχέσεις. Κατανοώντας ο ένας τις προτεραιότητες του άλλου μπορούν να αποφευχθούν πολλές απογοητεύσεις και όλοι μπορούν να έχουν μια καλύτερη εμπειρία!

Πολλά έχουν γραφεί για το τρίγωνο αυτό, πολλές και οι απόψεις κάθε πλευράς του. Προσπαθήσαμε να κωδικοποιήσουμε τις θέσεις τις κάθε πλευράς, στοχεύοντας στην κατανόηση τους, και ελπίζοντας ότι προσθέτουμε ένα λιθαράκι στο κτίσιμο καλύτερων σχέσεων μεταξύ τους!

Πράγματα που κάνουν οι γονείς που μπορεί να απογοητεύσουν προπονητές:

  • Δείχνοντας έλλειψη γνώσης για το κανόνες και εθιμοτυπία του αθλήματος
  • Απαιτώντας πάρα πολύ προσωπικό χρόνο από τον προπονητή για το παιδί τους
  • Υπερβολικές προσδοκίες από ένα παιδί για το άθλημα του
  • Πίεση σε ένα παιδί για διάκριση στους αγώνες
  • Μη σεβασμό του ρόλου του προπονητή δίνοντας τακτικές ή τεχνικές οδηγίες κατά τη διάρκεια της προπόνησης ή του αγώνα που έρχονται σε αντίθεση με τις οδηγίες του προπονητή.

Πράγματα που κάνουν οι προπονητές που μπορεί να απογοητεύσουν τους γονείς:

  • Μη δίνοντας ίσο ή δίκαιο χρόνο σε κάθε παιδί, επιδεικνύοντας ευνοιοκρατία
  • Όταν τα παιδιά δεν διασκεδάζουν ή δεν μαθαίνουν σε προπονήσεις
  • Μη κατανόηση της ανάπτυξης του παιδιού
  • Έλλειψη προετοιμασίας ή προσοχής για προπόνηση
  • Κακές οργανωτικές δεξιότητες του
  • Κακή ή περιορισμένη επικοινωνία
  • Έλλειψη σεβασμού ή κατανόησης του ρόλο του γονέα

 Πώς να ενισχύσετε τη σχέση που έχετε με τον προπονητή του παιδιού σας

  • Κατανοήστε και προβλέψτε τις συμπεριφορές που μπορεί να απογοητεύσουν τον προπονητή (και το αντίστροφο). Προσπαθήστε να αποφύγετε τέτοιες συμπεριφορές ή μιλήστε ο ένας στον άλλο για τους λόγους που μπορεί να υπάρχουν.
  • Γνωρίστε ο ένας τον άλλον: Μιλήστε μετά την προπόνηση, πηγαίνετε σε συναντήσεις γονέων, γίνετε εθελοντές στο Σύλλογο.
  • Μάθετε για τη φιλοσοφία του προπονητή και πώς θα προσεγγίσει την προπόνηση και τους αγώνες του παιδιού σας. Υποστηρίξτε αυτή τη φιλοσοφία ή, αν δεν είναι σωστή για το παιδί σας, σκεφτείτε εναλλακτικές.
  • Σεβαστείτε τον ιδιωτικό χρόνο του προπονητή και τον χρόνο που χρειάζεται για προπόνηση. Προσπαθήστε να μιλήσετε σε μια συμφωνημένη στιγμή
  • Μιλήστε νωρίς για τα προβλήματα και τις απογοητεύσεις σας και προσπαθήστε να κατανοήσετε την οπτική γωνία του προπονητή.
  • Μάθετε για το άθλημα του παιδιού σας και τους κανόνες του συλλόγου/οργανισμού
  • Δείξτε σεβασμό και εμπιστοσύνη στον προπονητή του παιδιού σας

Η βέλτιστη συμμετοχή των γονέων στον αθλητισμό θα είναι διαφορετική για διαφορετικούς γονείς, επειδή τα παιδιά έχουν διαφορετικές ανάγκες, οι γονείς έρχονται με διαφορετικές εμπειρίες και οι γονείς και τα παιδιά θα αντιμετωπίσουν διαφορετικές καταστάσεις κατά τη διάρκεια του αθλητικού ταξιδιού ενός παιδιού. Το πρώτο βήμα για τη βέλτιστη συμμετοχή στον αθλητισμό είναι να προσαρμόσετε τις συμπεριφορές σας σε αυτές τις διαφορετικές ανάγκες και εμπειρίες. Για να γίνει αυτό, η τακτική επικοινωνία με το παιδί σας είναι το κλειδί.

Βιβλιογραφία – Αρθογραφία:

sportparent.eu – Swansea University

Knight, C. J., & Gould, D. G. (2017). Η αλληλεπίδραση προπονητή-γονέα: Υποστήριξη ή απόσπαση της προσοχής; Στο R. Thelwell, C. Harwood, & I. Greenlees (Επιμ.)

The psychology of sports coaching: Research and practice (σελ. 84–97). Routledge/Taylor & Francis Group.

  (Αρχείο βάσης δεδομένων PsycInfo (c) 2022 APA, με την επιφύλαξη παντός δικαιώματος τους)

Σχετικά άρθρα

Πάνω