Είστε εδώ
Αρχική > ΕΙΔΗΣΕΙΣ > ΚΟΙΝΩΝΙΚΑ ΔΙΚΤΥΑ: Ψέματα και απάτες

ΚΟΙΝΩΝΙΚΑ ΔΙΚΤΥΑ: Ψέματα και απάτες

Εγκαινιάζουμε μια σειρά άρθρων, με στοιχεία από την επαγγελματική μας δεξιότητα και εμπειρία, και που θεωρούμε ότι μπορούν να βοηθήσουν τους απλούς χρήστες των κοινωνικών δικτύων και γενικά του διαδικτύου, να προστατευτούν από τους συνεχώς αυξανόμενους διαδικτυακούς κινδύνους.

Τα κοινωνικά δίκτυα έχουν γίνει αναπόσπαστο κομμάτι της καθημερινής μας ζωής.

Στην αρχή της δημιουργίας τους αποτελούσαν ένα απλό μέσο επικοινωνίας. Τελικά εξελίχθηκαν σε κέντρα πληροφόρησης και ψυχαγωγίας που μας επιτρέπουν να επικοινωνούμε με τους φίλους, την οικογένεια, τους γνωστούς μας, ακόμα και “δικτυακούς” φίλους που ποτέ δεν είδαμε από κοντά.

Με τα χρόνια και τα εκατομμύρια χρήστες από όλο το πλανήτη, τα κοινωνικά δίκτυα σήμερα, δεν είναι απλά ένας τόπος για επικοινωνία και ανταλλαγή απόψεων, αλλά και ένας τόπος συναλλαγής, εμπορίου, διαφήμισης για υπηρεσίες και προϊόντα.

Όμως, υπάρχουν σοβαρά προβλήματα με κύρια εκείνα που μπορούμε να ορίσουμε ως παγίδες ηθικής, απάτες ή και καταφανέστατα ψέματα που μπορούν να επηρεάσουν την ασφάλεια, την ιδιωτικότητα και την ψυχολογική ευημερία των ανθρώπων όλων των ηλικιών που τα χρησιμοποιούν.

Ας δούμε κάποια από αυτά, ίσως τα πιο σημαντικά και ταυτόχρονα πιο επικίνδυνα.

  1. Διαδικτυακή Αποπλάνηση (Catfishing): Σε αυτήν την απάτη, ένα άτομο δημιουργεί ένα ψεύτικο προφίλ σε κοινωνικά δίκτυα με σκοπό να εξαπατήσει άλλους χρήστες, είτε για οικονομικό κέρδος είτε για άλλους λόγους.
  2. Διασπορά Ψευδών Πληροφοριών (Misinformation): Οι χρήστες μπορεί να διαδώσουν ψευδείς ή παραπλανητικές πληροφορίες με σκοπό να επηρεάσουν τη γνώμη του κοινού ή να προκαλέσουν αναταραχές.
  3. Κλοπή Προσωπικών Στοιχείων (Identity Theft): Οι απατεώνες μπορούν να κλέψουν προσωπικές πληροφορίες από τα προφίλ των χρηστών και να τις χρησιμοποιήσουν για να προβούν σε απάτες ή άλλες εγκληματικές δραστηριότητες.
  4. Κυβερνοεκφοβισμός (Cyberbullying): Οι χρήστες μπορούν να υποβάλλονται σε παρενοχλήσεις, απειλές ή εκφοβισμό από άλλους χρήστες μέσω των κοινωνικών μέσων.
  5. Παραβίαση της Ιδιωτικότητας (Privacy Breach): Οι χρήστες μπορεί να διαρρεύσουν προσωπικές πληροφορίες χωρίς την άδεια τους, εκθέτοντας τους εαυτούς τους σε κίνδυνο κατάχρησης.
  6. Κεφαλαιοποίηση της εμπιστοσύνης: Οι απατεώνες χρησιμοποιούν τα κοινωνικά δίκτυα για να κερδίσουν την εμπιστοσύνη των ανθρώπων και να προβάλουν την ψευδή φήμη ή τη ψευδή επιχειρηματική επιτυχία.
  7. Απώλεια χρημάτων: Οι απατεώνες μπορούν να διαδίδουν ψευδείς προσφορές ή διαφημίσεις για να εξαπατήσουν τους χρήστες και να τους καταστήσουν θύματα οικονομικής απάτης.
Οι Αμερικανοί έχασαν 10,3 δισεκατομμύρια δολάρια 
από ένα πλήθος διαφορετικών διαδικτυακών απατών το 2022,
σύμφωνα με έκθεση του FBI που δημοσιεύθηκε το Μάρτη του 2023.

Στη περιοχή μας, δυστυχώς, υπάρχουν αρκετά ψεύτικα διαδικτυακά προφίλ, όχι απαραίτητα ανύπαρκτων ανθρώπων, αλλά υπαρκτών με ψεύτικες πληροφορίες κυρίως σε προσωπικά βιογραφικά και επαγγελματικές δεξιότητες. Είναι δε αυτοί, σε αρκετές περιπτώσεις, επιφανή κοινωνικά άτομα και ακριβώς για αυτό άκρως επικίνδυνα! 

Για την αντιμετώπιση αυτών των κινδύνων, είναι σημαντικό να είμαστε επιφυλακτικοί με τις πληροφορίες που μοιραζόμαστε στα κοινωνικά δίκτυα, να επιβεβαιώνουμε την αξιοπιστία των πληροφοριών πριν τις διαδώσουμε, και να διατηρούμε υψηλά επίπεδα ευαισθησίας σχετικά με την ιδιωτικότητά μας στο διαδίκτυο.

Προσωπική καχυποψία και ισχυροί κωδικοί με συχνές αλλαγές στους προσωπικούς μας λογαριασμούς είναι στοιχεία απαραίτητα για την προστασία μας στο διαδίκτυο.

Κώστας Κοντώσης 
Ειδικός Ασφάλειας Πληροφοριών και Επιχειρησιακής Συνέχειας
 

Σχετικά άρθρα

Πάνω